متخصص زنان

رشته زنان و زایمان یکی از شاخه های علم پزشکی است که منوط به درمان بانوان می باشد ، به پزشکانی که در این رشته  تحصیل کرده اند ، متخصص زنان و زایمان اطلاق می گردد.

متخصص زنان کیست ؟

در حقیقت متخصص زنان پزشکی می باشد که به درمان بیماری‌ها و مشکلات بانوان و به طور کلی واژن یا دستگاه تناسلی خانم ها می پردازد.

به علاوه یک متخصص زنان آموزش های لازم را نیز در زمینه زایمان اعم از زایمان طبیعی و سزارین گذرانیده است.

تخصص های متخصص زنان

متخصص زنان در زمینه سلامت بانوان بویژه واژن و دستگاه تناسلی آن ها از تخصص لازم برخوردار است.

به طور کلی اولین بررسی ها و معاینات نوجوانان در سنین 13 الی 15 سالگی توسط متخصص زنان صورت می پذیرد.

همانطور که پیشتر اشاره شد متخصصین زنان و زایمان در زمینه‌ بارداری و زایمان بانوان نیز آموزش های لازم را کسب نموده اند.

اما لازم به ذکر است که این رشته ، تمام بیماری ها و مشکلات مختلفی از قبیل عادت ماهیانه ، اختلالات هورمونی ، بیماری های مقاربتی مانند تبخال و زگیل تناسلی که مرتبط با خانم ها هستند را شامل می شود.

متخصص زنان چه بیماری هایی را درمان می کند ؟

• بیماری های خوش خیم مربوط به دستگاه تناسلی نظیر زخم واژن ، کیست تخمدان و سایر تغییراتی که غیر سرطانی هستند.
  • خونریزی هایی که به صورت غیر طبیعی از رحم بروز می نمایند.
  • سرطان پستان ، سرطان دستگاه تناسلی و تومورهایی که به حاملگی و بارداری مربوط می شوند.
  • ناهنجاری‌ هایی که دستگاه تناسلی به صورت مادرزادی با آن درگیر است و از بدو تولد وجود داشته است.
  • اختلالات سیتولوژی یا در واقع اختلالات سلولی به خصوص آن دسته که به سرطان ارتباط دارند.
  • بارداری هایی که در آن تخم بارور به جای رحم ، بیرون از رحم و غالبا بین رحم و تخمدان یا لوله فالوپ کاشته می‌شود که اصطلاحا به آن بارداری خارج از رحم اطلاق می گردد.
  • مراقبت های اورژانسی از بانوان به طور مثال در مواقع خونریزی ، این مراقبت ها ضروری است و توسط متخصص زنان انجام می شود.
  • بیماری اندومتریوز که نوعی بیماری مزمن است و در آن بافتی شبیه به غشای داخلی رحم در بخش های مختلف بدن مشاهده می شود.
  • فیبروم رحم که به معنای رشد غیر سرطانی لایه عضلانی جداره رحم می باشد.
  • درد و بیماری های التهابی مرتبط با لگن نیز در حیطه تخصص متخصص زنان قرار دارد.
  • بی اختیاری در کنترل ادرار و مدفوع
  • عفونت های ناشی از مقاربت
  • دردهای مزمن و درد آپاندیس
  • اشکال در ناحیه لگن و بافت هایی که نقش حمایت کننده از اندام های لگن را به عهده دارند نظیر عضلات ، فاسیا و رباط ها و همچنین وجود نقص در ناحیه کف لگن نیز از بیماری هایی است که باید توسط متخصص زنان بررسی و درمان گردد.
  • بررسی وضعیت سرطانی پستان ها و دستگاه تناسلی نیز به متخصص زنان مرتبط می باشد.

لازم به ذکر است که بیماری های دیگری از قبیل آسم و دیابت نیز در زمره وظایف متخصصص زنان می باشد ، همچنین متخصص زنان با بیماری ‌های روانی اعم از اختلالات شخصیتی ، افسردگی و غیره نیز به تقابل می پردازد.

متخصص زنان

مقصود از مراقبت های ویژه بانوان چیست ؟

مراقبت‌ های ویژه از خانم ها شامل انجام آزمایشات سالیانه مانند بررسی فشار خون و رژیم غذایی که باید حاوی کلسیم و فولیک اسید باشد ، کولونوسکوپی ، ماموگرافی و موارد ذیل می باشد :

• فقدان قاعدگی یا قطع آن که اصطلاحا موسوم به آمنوره می باشد.
  • اختلالات خوش خیم مربوز به پستان
  • بیماری های قلبی – عروقی
  • اختلال تیروئید
  • اختلالات فیزیولوژی در هورمون ها و تولید مثل نظیر آندروژن ، گالاکتوره ، عدم تخمک گذاری و هیرسوتیسم
  • خشونت ها و تجاوزات جنسی
  • تنظیم خانواده در زمینه های پیشگیری از بارداری ، پایان دادن با بارداری و عقیم سازی
  • مراقبت ‌های بانوان در رده های سنی کودکان ، نوجوانان و سالمندان
  • مشاوره در رابطه با سبک زندگی به طور مثال جهت کاهش وزن ، ترک سیگار و غیره
  • دوران یائسگی و قبل از آن
  • مشکلات عادت ماهیانه یا پریود
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • اختلال در عملکرد جنسی
  • بروز ترشح از واژن
  • درد ولوار
  • بیماری ‌هایی از قبیل کیست ، زخم معده و ناراحتی های پوستی

متخصص زنان برای درمان مشکلات مرتبط با بارداری و حاملگی نیز آموزش های ضروری را سپری نموده است.

متخصص زنان جهت تشخیص مشکلات و بیماری های بانوان از چه روش‌ هایی بهره می برد ؟

به طور کلی ، متخصص زنان می بایست از دانش و مهارت خاصی در روش ‌های تشخیصی ، درمانی  و جراحی برخوردار باشد.

متخصص زنان

در این مجال قصد داریم شما را با این روش ها آشنا سازیم.

• روش‌ های تشخیصی اعم از بررسی میکروسکوپی دهانه رحم یا کولپوسکوپی و نمونه برداری از غشای داخل رحم یا آندومتر
  • جراحی ‌های کوچک نظیر عقیم سازی
  • جراحی‌های بزرگ به طور مثال میومکتومی جهت درمان فیبروم رحمی
  • استفاده از آندوسکوپ به منظور مشاهده رحم یا هیستروسکوپی جهت تشخیص و جراحی
  • اعمال ناباروری
  • لاپاراسکوپی به منظور تشخیص یا جراحی
  • ارزیابی و آماده سازی قبل از عمل
  • مراقبت های لازم بعد از عمل
  • سونوگرافی

خانم ها چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه نمایند ؟

بانوان می بایست جهت معاینات سالانه به متخصص زنان مراجعه کنند ، چرا که این جلسات معاینه فرصت مناسبی برای متخصصین زنان است جهت اینکه بیماران خود را در زمینه سبک زندگی سالم و کاهش خطرات بهداشتی آگاه سازند.

معاینات سالانه شامل موارد ذیل می باشد :

• ارزیابی ، معاینه و مشاوره
  • ایجاد ایمنی مبتنی بر عوامل خطرساز و میزان سن
  • آزمایشات فیزیکی از قبیل سنجش علائم حیاتی استاندارد ، شاخص توده بدنی ، بررسی غدد لنفاوی شکم و کشاله ران و به طور کلی ارزیابی سلامت عمومی
  • در مواردی که بیمار علائمی در بخش های داخلی یا خارجی دستگاه تناسلی داشته باشد معاینات لگنی انجام می شود.
  • جهت بررسی توده یا علائم آن می بایست سینه ‌ها تحت بررسی و معاینه قرار گیرند. بدین نحو که در سنین 20 الی 39 سالگی به مدت هر یک الی سه سال و از 40 سالگی باید به صورت سالیانه انجام گیرد.

3 + شانزده =