فیبروم رحم

فیبروم رحم که با نام میوم نیز شناخته می شود ، توده ای غیرسرطانی و خوش خیم می باشد که دارای اندازه های متفاوتی بوده و در نقاط مختلف رحم ، رشد می کند. بزرگ شدن بیش از حد فیبروم ، می تواند منجر به احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم شود.

در حالت کلی ، فیبروم ها خطرناک نبوده و به عبارتی خطری جدی برای سلامت بدن به شمار نمی روند ؛ از این رو در صورت تشخیص زودهنگام آن ها می توان در راستای پیشگیری از احتمال نیاز به برداشتن رحم ( جراحی هیسترکتومی ) گامی اساسی برداشت.

علائم فیبروم رحم

• خونریزی شدید واژینال
  • خونریزی بین دو دوره قاعدگی
  • درد شکمی و فشار لگن
  • یبوست و تکرر ادرار
  • درد در حین مقاربت جنسی
  • بزرگ شدن شکم

فیبروم رحم

علل به وجود آمدن فیبروم رحم

1. هورمون استروژن و پروژسترون : تخمدان وظیفه ترشح و تولید این دو هورمون را به عهده دارد. این هورمون ها به تولید مجدد غشای رحمی پس از هر دوره سیکل ماهیانه کمک می کنند و این اتفاق زمینه ساز پیدایش فیبروم ها در رحم می گردد.
  2. سابقه خانوادگی : چنانچه یکی از اقوام درجه یک شما به فیبروم رحمی مبتلا باشد ، ریسک بروز آن در شما افزایش می یابد.
  3. بارداری : به طور کلی حاملگی منجر به افزایش سطح تولید و ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون می شود و این مسئله سبب احتمال پیدایش فيبروم رحم در بارداری می گردد.

آیا در صورت وجود فيبروم رحم امکان بارداری وجود دارد ؟

لازم به ذکر است که وجود فيبروم رحم قبل از حاملگی هرگز مانعی برای بارداری محسوب نمی شود و در صورتی که فرد مبتلا ، تحت نظر پزشک باشد قادر به حاملگی خواهد بود.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به فيبروم رحم قرار دارند ؟

• افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به فیبروم رحمی دارند.
  • بانوانی که در دوران بارداری به سر می برند.
  • خانم هایی که بیش از 30 سال سن دارند.
  • بانوانی که اضافه وزن دارند.

درمان فیبروم رحم

معمولا افرادی که دچار فیبروم رحمی هستند با سوالات زیر ، روبرو می باشند :

• فيبروم رحم چگونه از بین می رود ؟
  • آیا فيبروم رحم درمان می شود ؟
  • راه های درمان فيبروم رحم چیست ؟

در ابتدا لازم به ذکر است که راه های درمان فيبروم رحم بر اساس پارامترهایی اعم از سن بیمار ، وضع جسمانی و میزان سلامت وی و سایز فیبروم ؛ در هر فردی متغیر می باشد و حتی ممکن است در برخی افراد از ترکیب چند روش درمانی استفاده شود.

• دارودرمانی : بعضی از داروها همچون لوپرون و غیره ؛ در تنظیم هورمون ها بسیار موثر هستند و استفاده از آن ها می تواند به کوچک شدن فیبروم ها کمک کند.

توجه داشته باشید که برخی از روش های درمانی مانند آی یو دی ، داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند بروفن و داروهای ضد بارداری ؛ نیز وجود دارند که به وسیله آن ها می توان خونریزی شدید قاعدگی و درد ناشی از فيبروم رحم را کنترل کرد ، البته باید خاطر نشان نمود که این موارد منجر به کوچک شدن فیبروم نمی شوند.

• جراحی میومکتومی : چنانچه در رحم فرد مبتلا چندین فیبروم وجود داشته باشد یا این که فیبروم بزرگ شده باشد ، می بایست فرد تحت عمل جراحی قرار گیرد تا به این ترتیب فیبروم ها از بدن وی خارج گردند.

متاسفانه در برخی افراد هیچ یک از روش های درمانی فیبروم ، جوابگو نبوده و بایستی جراحی هیسترکتومی یا برداشتن رحم انجام گیرد. ناگفته نماند که طی این جراحی ، رحم بیمار به طور کامل برداشته شده و فرد دیگر قادر به بارداری نخواهد بود.

دو × 5 =