درباره فیبروم رحم

فیبروم رحم که با نام میوم نیز شناخته می شود ، توده ای غیرسرطانی و خوش خیم می باشد که دارای اندازه های متفاوتی بوده و در نقاط مختلف رحم ، رشد می کند و در واقع یکی از شایع ترین بیماری های زنان محسوب می شود. بزرگ شدن بیش از حد فیبروم ، می تواند منجر به احساس درد و ناراحتی در ناحیه شکم شود.

در حالت کلی ، فیبروم ها خطرناک نبوده و به عبارتی خطری جدی برای سلامت بدن به شمار نمی روند ؛ از این رو در صورت تشخیص زودهنگام آن ها می توان در راستای پیشگیری از احتمال نیاز به برداشتن رحم ( جراحی هیسترکتومی ) گامی اساسی برداشت.

علائم فیبروم رحم

• خونریزی شدید واژینال
  • خونریزی بین دو دوره قاعدگی
  • درد شکمی و فشار لگن
  • یبوست و تکرر ادرار
  • درد در حین مقاربت جنسی
  • بزرگ شدن شکم

علل پیدایش فیبروم در رحم

• هورمون استروژن و پروژسترون : تخمدان ، وظیفه ترشح و تولید این دو هورمون را به عهده دارد.

این هورمون ها ، به تولید مجدد غشای رحمی پس از هر دوره سیکل ماهیانه کمک می کنند و این اتفاق ، زمینه ساز پیدایش فیبروم ها در رحم می گردد.

• سابقه خانوادگی : چنانچه یکی از اقوام درجه یک شما به فيبروم رحمی مبتلا باشد ، ریسک بروز آن در شما افزایش می یابد.
  • بارداری : به طور کلی حاملگی ، منجر به افزایش سطح تولید و ترشح هورمون های استروژن و پروژسترون می شود و این مسئله ، سبب احتمال پیدایش فيبروم رحم در بارداری می گردد.

آیا در صورت وجود فيبروم رحم امکان بارداری وجود دارد ؟

لازم به ذکر است که وجود فيبروم رحم قبل از حاملگی هرگز مانعی برای بارداری محسوب نمی شود و در صورتی که فرد مبتلا ، تحت نظر پزشک باشد قادر به حاملگی خواهد بود.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به فيبروم رحم قرار دارند ؟

• افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به فيبروم رحمی دارند.
  • بانوانی که در دوران بارداری به سر می برند.
  • خانم هایی که بیش از 30 سال سن دارند.
  • بانوانی که اضافه وزن دارند.

درمان فیبروم رحم

معمولا افرادی که دچار فيبروم رحمی هستند با سوالات زیر ، روبرو می باشند :

• فيبروم رحم چگونه از بین می رود ؟
  • آیا فيبروم رحم درمان می شود ؟
  • راه های درمان فيبروم رحم چیست ؟

در ابتدا لازم به ذکر است که راه های درمان فيبروم رحم بر اساس پارامترهایی اعم از سن بیمار ، وضع جسمانی و میزان سلامت وی و سایز فیبروم ؛ در هر فردی متغیر می باشد و می تواند از طریق تجویز دارو ، جراحی یا حتی ممکن است در برخی افراد از طریق ترکیب چند روش ؛ درمان گردد.

درمان فیبروم رحم با دارو

فيبروم رحم یا به عبارتی توده های درون رحمی ، یکی از شایع ترین بیماری ها در میان خانم ها می باشد.

متخصص زنان در راستای درمان این بیماری ، البته در صورتی که سبب آزار و ناراحتی برای فرد نشود ؛ غالبا داروهایی تجویز می نماید.

بعضی از داروها همچون لوپرون و غیره ؛ در تنظیم هورمون ها بسیار موثر هستند و استفاده از آن ها می تواند به کوچک شدن فیبروم ها کمک کند.

توجه داشته باشید که برخی از روش های درمانی مانند آی یو دی ، داروهای ضد درد و ضد التهاب مانند بروفن و داروهای ضد بارداری ؛ نیز وجود دارند که به وسیله آن ها می توان خونریزی شدید قاعدگی و درد ناشی از فيبروم رحم را کنترل کرد ، البته باید خاطر نشان نمود که این موارد منجر به کوچک شدن فیبروم نمی شوند.

درمان فیبروم رحم با جراحی

در مواردی که دارو درمانی جوابگو نبوده و توده رحمی موجب آزار و ناراحتی برای فرد شده باشد ، پزشک به منظور درمان آن ممکن است جراحی برداشتن فیبروم را درخواست کند.

به طور کلی در موارد ذیل ، نیاز به انجام جراحی فيبروم رحم ضرورت می یابد :

• ناباروری
  • خالی نشدن کامل مثانه
  • خونریزی شدید قاعدگی
  • افزایش ریسک سقط جنین
  • درد در حین مقاربت جنسی
  • احساس درد و فشار شدید در ناحیه زیر شکم
  • خونریزی و لکه بینی در فاصله زمانی بین دو سیکل قاعدگی

انواع روش های جراحی فیبروم رحم

جراحی فيبروم رحم ، به روش های مختلفی انجام می شود که عبارتند از :

1. جراحی میومکتومی
  2. جراحی هیسترکتومی
  3. جراحی تخریب اندومتر با استفاده از گرما

لازم به ذکر است که نوع جراحی فیبروم ، بر اساس مواردی اعم از سایز فیبروم ها ، تعداد و موقعیت قرار گیری آن ها و تمایل به بارداری ؛ انتخاب می شود.

چنانچه در رحم فرد مبتلا به فیبروم رحم ، چندین فیبروم وجود داشته یا این که فیبروم بزرگ شده باشد ، باید فرد تحت عمل جراحی قرار گیرد تا به این ترتیب فیبروم ها از بدن او خارج شوند.

متاسفانه در برخی افراد ، هیچ یک از روش های درمانی فیبروم ؛ جوابگو نبوده و جراحی هیسترکتومی یا برداشتن رحم ، تنها راه درمان می باشد.

ناگفته نماند که طی جراحی هیسترکتومی ، رحم بیمار به طور کامل برداشته شده و فرد دیگر قادر به بارداری نخواهد بود.