بیماری های زنان

بانوان در دوران زندگی خود ممکن است بارها و بارها با مشکلات و بیماری هایی در ناحیه تناسلی مواجه شوند. از آنجایی که این مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی خانم ها می باشد با نام”  بیماری های زنان ” شناخته می شود. برخی از این بیماری ها به راحتی درمان می گردند و برخی دیگر با چالش هایی روبرو شده و نیاز به زمان و مراقبت های بیشتری دارند.

نکته قابل توجه آن است که این بیماری ها باید به موقع تشخیص و در دوره درمان قرار بگیرد تا برای بیمار مشکلات حادتر ایجاد نکند. در مواردی عدم رسیدگی به موقع نسبت به بیماری، موجب اختلال در باروری شخص نموده و زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است.

مشکلات و بیماری های رایج بانوان

در ادامه بیماری هایی که به طور معمول و در اکثر مواقع برای بیشتر بانوان رخ می دهد را نام برده و شرح کوتاهی ارائه می دهیم.

مقاربت دردناک :

مقاربت دردناک یکی از مشکلات شایع در زنان است که علت بروز آن در افراد گوناگون متفاوت می باشد. این عارضه که در اصطلاح پزشکی دیسپارونی نامیده می شود می تواند به دلیل مشکلات روحی- روانی یا جسمی بروز نمایدو اغلب خانم ها آن را برای یکبار هم که شده در زندگی خود تجربه کرده اند.

درد لگن :

اختلال در رحم، دهانه رحم، تخمدان، واژن، لوله های فالوپ، پایین روده ها یا مقعد موجب درد در ناحیه لگن می شود. خانمی که به این درد دچار شده است امکان دارد به یکی از بیماری های ادنومیوز، کیست تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک، فیبروم رحم و غیره مبتلا باشد.

برخی از مشکلات لگن که ممکن است برای بانوان اتفاق بی افتد به شرح زیر می باشد:

• بی اختیاری ادرار
  • افتادگی رحم
  • فیبروم رحم
  • عفونت های دستگاه ادراری
  • اختلالات روده مثل نفخ، اسهال و یبوست

بیماری های مقاربتی :

سوزاک، شپش عانه، زگیل و تبخال تناسلی، کلامیدیا، شانکروئید و ویروس اچ پی وی از انواع بیماری های مقاربتی به حساب می آیند. در نظر داشته باشید که اطلاعات خود را نسبت به این بیماری ها و علائم بروز آن ها تکمیل نمایید تا درصورت مشاهده هرکدام از علائم بیماری های مقاربتی به سرعت نزد پزشک متخصص رفته و تحت معالجه قرار بگیرید.

ولوودینیا :

هرگونه درد مزمن در ناحیه فرج را ولوودینیا می گویند که عفونت قارچی، اچ پی وی و صدمه به این قسمت می تواند از علت های بروز آن باشد. در مواردی نیز علت ولوودینیا نامشخص است که در آن صورت درمان آن بسیار سخت می شود.

التهاب مهبل : از جمله دلایلی که می تواند موجب التهاب در مهبل شود عفونت های قارچی، تریکومونا و واژینوز باکتریال می باشد که از  نشانه های بروز آن خارش و سوزش اطراف واژن و همچنین ایجاد ترشحات بدبو است.

علائم و ویژگی های بروز بیماری های زنان

به برخی از این علائم اشاره می کنیم :

• سوزش به هنگام ادرار
  • تورم، ترشحات بد بو، سوزش یا خارش واژن
  • بروز خونریزی در زمان مقاربت یا حتی بعد از آن
  • به وجود آمدن زخم یا توده در ناحیه تناسلی
  • درد در ناحیه لگن که در اثر قاعدگی نباشد.