بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم یا بارداری غیرطبیعی ، ممکن است برای هر زوجی اتفاق بیفتد و ایجاد مشکل نماید. ما در مقاله پیش رو قصد داریم تا شما را با موضوع حاملگی خارج از رحم ، علل ، علائم و در نهایت درمان بارداری خارج رحمی آشنا نماییم.

بارداري خارج از رحم به چه دلیل اتفاق می افتد ؟

به طور کلی در فرآیند طبیعی بارداری ؛ یکی از تخمک های آزاد شده ، توسط تخمدان به لوله رحمی راه یافته و پس از برخورد با اسپرم با آن ترکیب شده و لقاح صورت می گیرد.

سپس تخمک لقاح یافته در جهت رحم حرکت کرده و در غشای داخلی رحم ، استقرار می یابد ( لانه گزینی می کند ) و نهایتا در آن جا مانده و با هدف تبدیل شدن به جنین رشد می‌ کند.

حال آنکه در صورت استقرار تخمک در موقعیتی خارج از غشای داخلی رحم اعم از گردن رحم ، لوله های رحمی و سایر بخش های ارگان تناسلی ؛  بارداري خارج از رحم اتفاق خواهد افتاد.

بارداری خارج از رحم

لازم به ذکر است که بسیاری از بارداری های خارج از رحم در لوله های فالوپ ، رخ می دهند ؛ از این رو بارداری خارج رحمی تحت عنوان بارداری لوله ای نیز شناخته می شود.

توجه داشته باشید که احتمال بروز بارداری خارج رحمی در هر بارداری ، تقریبا ۲ درصد است و اغلب در طول هفته های ابتدایی پس از لقاح و هفته های اول بارداری اتفاق می افتد.

علل بارداري خارج از رحم

برخی عوامل ، منجر به افزایش ریسک بارداري خارج از رحم می شوند که عبارتند از :

• جراحی لگن
  • بیماری های مقاربتی
  • اندومتریوز درمان نشده
  • آسیب دیدگی لوله های فالوپ
  • بیماری های التهابی و چسبندگی لگن
  • مصرف برخی دارو‌های ضد بارداری
  • عدم موفقیت در بستن لوله های فالوپ
  • سابقه خانوادگی در زمینه بارداری خارج رحمی
  • استفاده از روش های کمک باروری لقاح مصنوعی
  • استفاده از روش آی یو دی برای پیشگیری از بارداری

علائم بارداري خارج از رحم

• درد شکمی
  • ضعف و سرگیجه
  • انقباض عضلات
  • خونریزی یا لکه بینی
  • درد شانه یا گردن
  • درد در ناحیه مقعد
  • عدم قاعدگی ( آمنوره )
  • و غیره

درمان بارداري خارج از رحم

در صورت مواجهه با هر یک از علائم مذکور ، سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه فرمایید تا در صورت وجود بارداری خارج رحمی فورا تحت درمان قرار گیرید.

زیرا سابقه بارداري خارج از رحم می تواند در بارداری های بعدی نیز اختلال ایجاد کند.

به طور کلی ، در صورت بروز بارداري خارج از رحم ؛ نباید پروسه بارداری ادامه یابد ، چرا که سلامت مادر به مخاطره خواهد افتاد.

لازم به ذکر است ، تشخیص دیرهنگام بارداری خارج رحمی ممکن است به مرگ مادر بیانجامد.

از این رو در چنین مواردی ، پزشک متخصص دستور ختم بارداری یا سقط جنین را صادر می کند.