درباره پزشک متخصص زنان

رشته زنان و زایمان یکی از شاخه های علم پزشکی است که منوط به درمان بانوان می باشد ، به پزشکانی که در این رشته  تحصیل کرده اند ، متخصص زنان و زایمان اطلاق می گردد.

در حقیقت متخصص زنان ، پزشکی می باشد که به درمان بیماری‌ها و مشکلات بانوان و به طور کلی واژن یا دستگاه تناسلی خانم ها می پردازد.

به علاوه یک متخصص زنان آموزش های لازم را نیز در زمینه زایمان اعم از زایمان طبیعی و سزارین گذرانیده است.

متخصص زنان چه تخصص هایی دارد ؟

متخصص زنان در زمینه سلامت بانوان بویژه واژن و دستگاه تناسلی آن ها از تخصص لازم برخوردار است.

به طور کلی اولین بررسی ها و معاینات نوجوانان در سنین 13 الی 15 سالگی توسط متخصص زنان صورت می پذیرد.

همانطور که پیشتر اشاره شد متخصصین زنان و زایمان در زمینه‌ بارداری و زایمان بانوان نیز آموزش های لازم را کسب نموده اند.

اما لازم به ذکر است که این رشته ، تمام بیماری ها و مشکلات مختلفی از قبیل عادت ماهیانه ، اختلالات هورمونی ، بیماری های مقاربتی مانند تبخال و زگیل تناسلی که مرتبط با خانم ها هستند را شامل می شود.

متخصص زنان

مقصود از مراقبت های ویژه بانوان چیست ؟

مراقبت‌ های ویژه از خانم ها شامل انجام آزمایشات سالیانه مانند بررسی فشار خون و رژیم غذایی که باید حاوی کلسیم و فولیک اسید باشد ، کولونوسکوپی ، ماموگرافی و موارد ذیل می باشد :

• فقدان قاعدگی یا قطع آن که اصطلاحا موسوم به آمنوره می باشد.
  • اختلالات خوش خیم مربوز به پستان
  • بیماری های قلبی – عروقی
  • اختلال تیروئید
  • اختلالات فیزیولوژی در هورمون ها و تولید مثل نظیر آندروژن ، گالاکتوره ، عدم تخمک گذاری و هیرسوتیسم
  • خشونت ها و تجاوزات جنسی
  • تنظیم خانواده در زمینه های پیشگیری از بارداری ، پایان دادن با بارداری و عقیم سازی
  • مراقبت ‌های بانوان در رده های سنی کودکان ، نوجوانان و سالمندان
  • مشاوره در رابطه با سبک زندگی به طور مثال جهت کاهش وزن ، ترک سیگار و غیره
  • دوران یائسگی و قبل از آن
  • مشکلات عادت ماهیانه یا پریود
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • اختلال در عملکرد جنسی
  • بروز ترشح از واژن
  • درد ولوار
  • بیماری ‌هایی از قبیل کیست ، زخم معده و ناراحتی های پوستی

متخصص زنان برای درمان مشکلات مرتبط با بارداری و حاملگی نیز آموزش های ضروری را سپری نموده است.

چرا باید به متخصص زنان مراجعه کنیم ؟

سلامت زنان ، از جمله مهم ترین پارامترهای سلامت جامعه و متعاقبا توسعه در تمامی جوامع بشری محسوب می شود ؛ از این رو این مقوله در همه کشورها مورد توجه ویژه ای قرار دارد.

متخصصین زنان ، پزشکانی هستند که کلیه بیماری ها و مشکلات مربوط به دستگاه تناسلی بانوان را شناسایی و درمان می کنند و در زمینه انجام انواع روش های زایمان و جراحی های زیبایی زنان ، آموزش های لازم را فراگرفته اند.

لذا بانوان عزیز ، جهت بررسی میزان سلامت خود باید سالیانه و در بازه های زمانی معینی به پزشک متخصص زنان مراجعه نموده و تحت معاینه و ارزیابی های دقیق قرار گیرند.

دکتر شیرین نیرومنش ، بهترین متخصص زنان در تهران ، بهینه ترین خدمات را در حوزه درمانی و زییایی زنان ، مراقبت های قبل ، بعد و حین بارداری و نیز زایمان به مراجعین محترم خود ارائه می نمایند.

متخصص زنان

آیا سن خاصی برای مراجعه به متخصص زنان وجود دارد ؟

بر خلاف تصورات عوام که گمان می کنند ، صرفا خانم های متاهل باید به متخصصین زنان مراجعه نمایند ؛ باید متذکر شد که همه بانوان پس از رسیدن به سنین بلوغ ( یعنی حدودا از 15 – 13 سالگی به بعد ) ، ملزم به مراجعه به پزشک متخصص زنان می باشند.

چه زمانی باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنیم ؟

1. هر زمان که با مشکلاتی مرتبط با بارداری و حاملگی ، دوره قاعدگی ماهیانه یا دوره یائسگی مواجه می شوید.
  2. برای مشورت درمورد شیوه های تنظیم خانواده مانند جلوگیری از بارداری و پایان دادن به حاملگی.
  3. زمانی که در ناحیه لگن ، رباط ها و بافت های ماهیچه ای خود احساس درد دارید.
  4. به منظور کسب اطلاعات درمورد عفونت ها و بیماری های ناشی از مقاربت جنسی.
  5. در صورت مواجه شدن با اختلالات و علائم مربوط به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک.
  6. در صورت بروز شرایط و نشانه های غیر طبیعی مانند عفونت رحم.
  7. به منظور مشورت در مورد مسائل مربوط به نقص عملکرد در روابط جنسی و رفع این اختلالات.

محیط کار پزشک متخصص زنان

به طور کلی متخصص زنان ، پزشکی است که می تواند در مطب خود به صورت انفرادی و شخصی کار کند و یا با دیگر متخصص های زنان در یک محل همکاری کند

تعدادی از آنان در بیمارستان ها ، سازمان های دولتی و مؤسسات خیریه مشغول به کار هستند.

برخی دیگر در کالج ها و دانشگاه ها در حیطه تحقیق و پژوهش کار می کنند یا به عنوان استاد های رشته های پزشکی در دانشگاه های پزشکی تدریس می کنند.

تمام متخصصان زنان یا در زمینه پزشکی یا آموزشی یا در هر دو فعالیت می کنند.

متخصص زنان

در جلسه مشاوره با متخصص زنان چه مواردی ارزیابی می شود ؟

زمانی که خانم ها جهت تست سلامت اندام های زنانه خود ، به متخصص زنان مراجعه می کنند ؛ در وهله اول مورد معاینه فیزیکی قرار می گیرند.

پزشک در معاینه فیزیکی ، علائم حیاتی و شاخص توده بدنی افراد را اندازه گیری کرده و پس از آن اقدام به ارزیابی کشاله ران ، غدد لنفاوی شکم و سلامت کل بدن می نماید.

چنانچه افراد در بخش های درونی یا بیرونی اندام تناسلی خود ، علائمی داشته یا نگران وجود بیماری در این ارگان ها باشند ؛ پزشک یک معاینه لگنی بر روی ایشان انجام می دهد.

ضمنا ناگفته نماند که در این جلسه ، سینه ها نیز با هدف بررسی هر گونه علائم یا توده مورد بررسی قرار می گیرند.

لازم به ذکر است که چکاپ سلامت سینه ها ، در بازه سنی 40 – 20 سال باید هر سه سال یکبار انجام گیرد و در افرادی که بیش از 40 سال سن دارند باید به صورت سالیانه انجام پذیرد.

متخصص زنان جهت تشخیص مشکلات و بیماری های بانوان از چه روش‌ هایی بهره می برد ؟

به طور کلی ، متخصص زنان باید از دانش و مهارت خاصی در روش ‌های تشخیصی ، درمانی  و جراحی برخوردار باشد.

در این مجال قصد داریم شما را با این روش ها آشنا سازیم.

• روش‌ های تشخیصی اعم از بررسی میکروسکوپی دهانه رحم یا کولپوسکوپی و نمونه برداری از غشای داخل رحم یا آندومتر
  • جراحی ‌های کوچک نظیر عقیم سازی
  • جراحی‌های بزرگ به طور مثال میومکتومی جهت درمان فیبروم رحمی
  • استفاده از آندوسکوپ به منظور مشاهده رحم یا هیستروسکوپی جهت تشخیص و جراحی
  • اعمال ناباروری
  • لاپاراسکوپی به منظور تشخیص یا جراحی
  • ارزیابی و آماده سازی قبل از عمل
  • مراقبت های لازم بعد از عمل
  • سونوگرافی

متخصص زنان چه بیماری هایی را درمان می کند ؟

• بیماری های خوش خیم مربوط به دستگاه تناسلی نظیر زخم واژن ، کیست تخمدان و سایر تغییراتی که غیر سرطانی هستند.
  • خونریزی هایی که به صورت غیر طبیعی از رحم بروز می نمایند.
  • سرطان پستان ، سرطان دستگاه تناسلی و تومورهایی که به حاملگی و بارداری مربوط می شوند.
  • ناهنجاری‌ هایی که دستگاه تناسلی به صورت مادرزادی با آن درگیر است و از بدو تولد وجود داشته است.
  • اختلالات سیتولوژی یا در واقع اختلالات سلولی به خصوص آن دسته که به سرطان ارتباط دارند.
  • بارداری هایی که در آن تخم بارور به جای رحم ، بیرون از رحم و غالبا بین رحم و تخمدان یا لوله فالوپ کاشته می‌شود که اصطلاحا به آن بارداری خارج از رحم اطلاق می گردد.
  • مراقبت های اورژانسی از بانوان به طور مثال در مواقع خونریزی ، این مراقبت ها ضروری است و توسط متخصص زنان انجام می شود.
  • بیماری اندومتریوز که نوعی بیماری مزمن است و در آن بافتی شبیه به غشای داخلی رحم در بخش های مختلف بدن مشاهده می شود.
  • فیبروم رحم که به معنای رشد غیر سرطانی لایه عضلانی جداره رحم می باشد.
  • درد و بیماری های التهابی مرتبط با لگن نیز در حیطه تخصص متخصص زنان قرار دارد.
  • بی اختیاری در کنترل ادرار و مدفوع
  • عفونت های ناشی از مقاربت
  • دردهای مزمن و درد آپاندیس
  • اشکال در ناحیه لگن و بافت هایی که نقش حمایت کننده از اندام های لگن را به عهده دارند نظیر عضلات ، فاسیا و رباط ها و همچنین وجود نقص در ناحیه کف لگن نیز از بیماری هایی است که باید توسط متخصص زنان بررسی و درمان گردد.
  • بررسی وضعیت سرطانی پستان ها و دستگاه تناسلی نیز به متخصص زنان مرتبط می باشد.

سختی ها و دشواری های شغل متخصص زنان

همانند دیگر شغل ها ، پزشکان متخصص زنان در کار خود با سختی ها و دشواری هایی دست و پنجه نرم می کنند.

این شغل از حساسیت بالایی برخودار بوده و همواره با میزانی از استرس همراه است.

گاهی اوقات امکان دارد بالاجبار بخواهید خبر ناخوشایندی ؛ مانند ابتلا به نوعی سرطان یا وجود عارضه و ناهنجاری در بارداری را با بیمار خود در میان بگذارید.

از این رو پزشک متخصص زنان باید از روحیه ای قوی برخوردار باشد.

به عنوان متخصص زنان و زایمان همواره باید گوش به زنگ باشید ؛ زیرا ممکن است بیمار در هر نوبت از شبانه روز نیاز به انجام زایمان داشته باشد.

Call Now Buttonتماس با دکتر